De evaluatie van de gedragscode in 2021/2022 heeft tot verschillende aanpassingen en vernieuwingen geleid. Een daarvan is een nieuwe bepaling die voorschrijft dat de Landelijke Commissie alle in het register opgenomen instellingen eens in de zes jaar aan specifieke artikelen toetst. Deze toetsing betreft de artikelen 1 (definitiebepaling onderwijsinstelling), 2.1h (informatie over de Gedragscode), artikel 5.2 (vaststellen en toepassen minimale taaleisen) en artikel 6.2 (accreditatievereisten m.b.t. het aangeboden onderwijs). Deze toetsing heeft de naam Registeronderzoek gekregen.
Belangrijkste doel van het onderzoek is om te bepalen of de onderwijsinstellingen voor wat betreft de te toetsen aspecten nog voldoen aan de gedragscode. Op basis van de resultaten van het onderzoek moet de Landelijke Commissie kunnen bepalen of er actie nodig is. Deze resultaten zullen niet in een te publiceren onderzoeksrapport worden vastgelegd, maar worden benut om instellingen te wijzen op de aspecten die verbetering behoeven. In aanloop naar dit onderzoek is gekozen voor een zeer transparante en met diverse belanghebbenden afgestemde aanpak. Zo is de onderzoeksopzet zorgvuldig afgestemd met onder andere de koepelorganisaties, de onderwijsinspectie en de NVAO. Laatstgenoemde organisaties met name om een correcte en consistente benadering van de begrippen en wet- en regelgeving te waarborgen. De aldus opgestelde uitvraag is in lijn met de uitvraag die gehanteerd wordt als een onderwijsinstelling zich voor het eerst aanmeldt met het verzoek om opgenomen te worden in het gedragscoderegister.
Deze eerste editie van dit Registeronderzoek stemt de Landelijke Commissie positief. Er zijn tien onderwijsinstellingen benaderd voor deelname en allen hebben hun medewerking verleend. Het onderzoek heeft geen bevindingen opgeleverd die doen twijfelen aan een correcte naleving van de gedragscode door de instellingen. In positieve zin zijn het vermelden van het al dan niet geaccrediteerd zijn van de aangeboden opleidingen opgevallen: het merendeel van de tien onderwijsinstellingen informeert hier duidelijk over op de website. Minder positief was het via de website informeren over de gedragscode: bij drie van de tien instellingen ontbrak informatie over de gedragscode, was deze nauwelijks vindbaar of werd deze alleen op het Nederlandse deel van de instellingswebsite aangeboden.
Tenslotte heeft één onderwijsinstelling naar aanleiding van het Registeronderzoek besloten geen meerwaarde te zien in het opgenomen staan in het gedragscoderegister. Betreffende instelling is geen erkend referent studie, heeft geen internationale studenten en heeft ook geen plannen in die richting. Na goed overleg is daarom de registratie beëindigd.
Ook in 2024 zal de Landelijke Commissie weer een aantal onderwijsinstellingen benaderen voor het Registeronderzoek.