Hoe ervaren internationale studenten het om aan een Nederlandse onderwijsinstelling te studeren tijdens het Coronatijdperk? Voor welke uitdagingen zien zij zich gesteld? En hoe gaat een van de commissieleden om met het werken vanuit huis en zijn vrijwel verlaten onderwijsinstelling? In dit artikel leest u de ervaringen van de internationale studenten Harsha Ramesh, Niamh Mitchell en Anna Balbilua. Zij studeren alle drie aan Saxion University of Applied Science. Ook commissielid Erik van den Berg vertelt over zijn thuiswerkomgeving.
Harsha Ramesh from India, studying Innovative Textile Development
‘’I am attending classes online and so far it has been a good experience. I get individual attention, even in a virtual environment, and access to all Saxion services are just a mouse click away. Saxion gives the opportunity to students across the globe to experience high quality education even during hard times. The opportunity to educate ourselves from the comfort of our own home is something new and different. In my opinion, Saxion really strives for perfection in offering online education and services like access to databases of the library. This makes studying online a lot easier.”
Niamh Mitchell from Ireland, Fashion and Textile Technologies
‘’I attend all my classes online! It is definitely a struggle in some aspects as I am personally a physical learner and learn better onsite so I do find the subjects that are mostly theory rather difficult to learn online. The upside of virtual learning is that it does feel like you have more time to get everything done and there is a lot more flexibility for your personal life as well, but the only thing I find is it is sometimes really hard to motivate myself and get up on time for early classes when everything is online, especially with the time difference in Ireland. The lecturer’s also really go the extra mile for students with everything being online and that is really appreciated.’’
Anna Babilua from Ukraine, Fashion and Textile Technologies
‘’I attend all of the classes online. Currently I am in Ukraine because I haven’t got residence permition and visa due to the coronavirus. In the beginning it was hard to understand how everything works: How to get to the lecture? How to enroll to the modules? How to enroll to the exams? etc. But we had a great support. All the information was sent to us via emails and the answers to the frequently asked questions was and they currently are on the ‘MySaxion’ site. The main problem is the cooperation with my fellow students, which is hard to keep in a such long distance.’’
Erik van den Berg plv. commissielid namens de Vereniging hogescholen
Dat het werken aan een hoger onderwijsinstelling sinds maart totaal is veranderd, is natuurlijk een understatement. Het werken vanuit huis is ook voor mij, als teamleider onderwijs (met internationalisering in de portefeuille) bij de centrale beleidsafdeling van de Hogeschool van Amsterdam, inmiddels de norm. Hoewel ik voorheen ook al 1 dag per week vanuit huis werkte is full time aanwezigheid in het ‘thuiskantoor’ andere koek. Om eerlijk te zijn: het is vermoeiend. En het videobellen kost meer energie. De afwisseling en het gebruik van verschillende tools leidt soms eerder tot verwarring dan structuur. Het vereist meer lenigheid om het overzicht te houden in mijn werk door het continue switchen tussen MS Teams, Zoom, Google Hangouts, email, telefoon en andere platforms. Het gebrek aan echt contact is lastig. Ik mis dan ook de dagelijkse omgang met mijn collega’s. Het inwerken van nieuwe collega’s gaat moeizamer en het aansturen van mijn team heeft nu een andere dynamiek.
Maar het is niet allemaal kommer en kwel. De COVID19 pandemie biedt ook kansen en mogelijkheden zoals de ontwikkeling naar een blended learning onderwijs omgeving, nieuwe inzichten op welke wijze internationalisering kan bijdragen aan een blended strategie en visie, en de hernieuwde focus op mobiliteit en duurzaamheid en internationalisation at home. COVD19 betekent ook meer persoonlijke inventiviteit, innovatie en verbeeldingskracht. Ik ontmoet mijn collega’s op een andere manier via een supergezellige online pub quiz met meer dan 100 mensen, via een (online) coffee corner iedere maandagochtend om de ervaringen van het weekend te delen, de eredivisie uitslagen te becommentariëren of Netflix tips uit te wisselen, en soms thuis voor het houden van jaargesprekken. En mijn sportieve collega’s komen mij vanuit Amsterdam opzoeken per wielrenfiets, als onderdeel van een dagtour langs meerdere steden. Daarnaast organiseerden mijn collega’s uit Helsinki de 5e conferentie van ons U!REKA consortium geheel online. Het betekende veel meer deelnemers uit de 8 landen en instellingen van ons netwerk en de online vorm maakte het effectiever en efficiënter om aan sessies deel te nemen en makkelijker om (online) contact te leggen.
Ondanks de verworvenheden die de pandemie ons ook heeft opgeleverd, hoop ik dat 2021 het jaar wordt waarin ik kan terugkeren naar de fysieke werkomgeving in Amsterdam, en het echte contact met mijn collega’s, met docenten en (internationale) studenten kan hervatten.